Fekete
J. József
Elmagányosodás
Avagy
minden kritikus tudja: könnyebb a könyvet megírni, mint beszélni róla
Balla D. Károly: VakCina. Liber-All. 2003.
Hölgyeim
és Uraim, kedves Barátaim!
Szívemnek kedves kiadvánnyal jelentette
be indulását a Liber-All Kiadó, Balla D. Károly VakCina
című, vegyes műfajú kötetével, ezért engedjék meg, hogy néhány keresetlen
gondolattal hozzájáruljak a könyv népszerűsítéséhez.
Maradandó
ez a könyv, mint a hajdani védőoltás nyoma a karunkon, és e maradandósága
által máris több mint könyv, inkább bélyeg, billog inkább, vagy pecsét
lenyomata, ami hitelesíti a szerzőnek az irodalom illékony közegében
felsejlő, sohasem teljesen megfogható, biztonsággal nem azonosítható
lényét. Száraz lenyomat a dupla sorközök fölött, ami egybefogja a mozaik
széttartó erőktől egymásnak vetülő kockáit, vagy még inkább pásztorlevelek
öles kutyanyelvei végén pirosló viaszba nyomott gyűrű monotípiás negatívja,
ami lehetne például pecsétje az intellektust magába záró félelmek ajtajának,
őrzője az akcidentalizmus kifürkészhetetlenségével szemben. Lakodalmi
fonott kalács méretét meghazudtoló aranytányér-pecsét az egyiptomi papok
nyakában, vagy az életet jelképező „anh” keresztje a fáraó fülönfüggőjén:
jel, pecsét, lenyomat.
Az élet megértésének lenyomata, Hermész
Triszmegisztosz bölcseletének gyakorlati megvalósítása, a „fordul a
kerék” tapasztalatának szépirodalomként megfogalmazódó kőnyomata. Természetesen
távol attól, hogy a szerző a hermetizmus paravánja mögül nyilatkozna
meg: az őszinte és egyenes beszéd híveként egyaránt nyílt és közvetlen
versben és prózában, fikcióban és esszében. Pedig az irodalmár eredendően
ősi magatartása az elmagányosodás. Nem az egyedüllétként értelmezett
magány, hanem a magányosság lelkiállapotának kialakítása vagy elérése,
egy olyan virtuális tér maga köré való építése, amelyben szelleme egyedülállóvá
válik, és olyan energiák birtokosává lesz, amelyek ha csak parányit,
de lendíthetnek a keréken, kimozdíthatják azt holtpontjából és elindíthatják
a hátrányt előnybe fordító mozgást.
Ez Balla D. Károly könyvének bölcsessége:
az elmagányosodásból mozgást generáló bizakodás. A kötet VakCiNéma
című fejezetének alapötlete, hogy siketeknek és vakoknak felváltva néma-
és vakfilmeket vetítenek, eleve az embernek a hatványozott hátrányok
előtti kiszolgáltatottságát példázza. A mozi nézői, illetve hallgatói
leggyakrabban a River Of No Return előadásaira ülnek be, lenyűgözve
élvezik a szilaj folyóval folytatott heroikus küzdelem képkockáit, a
siketek fülében ott dübörög a sziklákon átrobajló víz, a vakok látják
a tutajt kormányzó fiatalember karjának dagadó izmait, orrukban elválaszthatatlanul
összemosódik a fáradtolajjal átkent deszkapadló szaga és az előadás
szünetében kézi pumpával szétfújt rózsavíz illata.
A véletlenszerűségekkel való tudatos szembefordulás
filozófiáját olvashatjuk ki a következő, V-akcidencia című
ciklus szabad- és prózaverseiből. Szinte minden vers formailag különbözik
a többitől, ha nem is kimondottan verstani értelemben, a költői megszólalás
tekintetében mindenképpen: az aforisztikus megállapítástól a monológon
át a dialógusig, majd a többszólamú, párhuzamos szerkesztésű költeményekig
változik a megszólaló perszóna hangja, modalitása, tonalitása. Vagyis
inkább perszónáké, mert ez a költő valódi arca, a megszólaló személyek
folytonos változása, minden vers egy külön perszóna, olykor több is,
együtt a végtére is egynemű és önazonos személy, a költő drámájában,
az újabb és újabb alkotások felé sarkalló versek kudarcaiban. Hiszen
a költészet a szabadság műfaja, a dolgokat nem érinti, és nem birtokolja,
hanem feloldja őket és a levegőbe fújja... egy-egy költemény a beteljesületlenség
illékony kudarca, az újabb költemény, az újabb perszóna felé hajszol.
Számomra különösen fontos a Campus Stella és a The Night
Ride Across the Caucasus opus, hiszen ezekben a versekben nyílik
meg a szerző leginkább a soron következő, VakCina című fejezet
esszéisztikus, vallomásos prózája irányában, mintegy bevezetve az olvasót
abba a személyes szférába, amelynek a még irodalmon belüli kifejezésére
csupán a költészet és az esszé ad lehetőséget. Meddig feszíthető a húr
a literatúra hangszerén, hogy a pengetés még artikulált hangot csaljon
elő belőle, illetve, meddig használható a bölcselet, hogy a fokozódó
igyekezet egyre erősebb ellenállásba ütközik, amiből következően engednünk
kell a nyomásnak, hogy az megszűnjön. Ez itt a fő és megkerülhetetlen
kérdés. Vagy, miként Balla D. Károly írja: „Meg kell előbb kicsit betegednünk
ahhoz, hogy később ne legyünk nagyon betegek”. Erre szolgál a VakCina.
|