|
NEWSÁG/2003.
február |
(febr.28.): |
Mi finom szövegek A mai ÉSben megjelent kis glosszám A Vízum és a nyelvkultúra címmel. A szöveg nagyjából febr. 24-i naplójegyzetem 3 bekezdésével azonos. Elég
érdekes dolgok zajlanak az ehhez a naplóhoz tartozó topikban. Aki még
nem tette, javallom, kattintson a balra látható HOZZÁSZÓLÁSRA. Mi finom
szövegeket fog olvasni! Mától nyugodtan alhatok. Vállalta a pártelnökséget. |
(febr.27.): |
Miért mondanék igent? Tegnap
megjött Bátyu. Koraősszel volt „itthon” utoljára, azóta nem is találkoztunk.
Az áttelepülésük utáni években szinte 2-3 hetente jött, igaz, legtöbbször
valamilyen konkrét ügyben, mindig voltak intézni valói. Aztán, ahogy
teltek az évek, ritkultak a látogatások. Most már hosszabb ideje az
évi 2, legfeljebb 3 alkalomra „lőtte be” magát, és mi is nagyjából ennyiszer
tudtunk Bajára utazni családnézőbe. A nyáron Balatonkenesén találkoztunk.
Mi ott nyaraltunk, és egy szombatot együtt töltöttünk a strandon. Rada
Sanyi telefonja délelőtt. Az UMDSZ középszintjű szervezete alakul márciusban;
meghívott az ülésre. Szinte megszólalt a fülemben tavalyi, tavalyelőtti,
még régebbi telefonhívása, amikor még az UMSZ évzáró, évnyitó és köz-
és más gyűléseire hívott, s hogy akkor ugyanígy elhárítottam. Vajon
miért gondolja, hogy azóta felébredt bennem a szervezeti élet iránti
igény? Számolgatom, talán két évnél is hosszabb ideje nem voltam semmiféle
itteni összejövetelen, még kulturális jellegűn sem, annak pedig talán
5 éve is megvan, hogy a politikai-érdekvédelmi-szervezeti színezetűektől
távol tartom magam. |
(febr.24.): |
A megtörtént vízum Nagy meccsek hete volt. Az egyik csapat kapítány-helyettese labdástul belezúgott a saját kapujába, a másik csapat jobbszélsője pedig megint beívelt egy magas és veszélyes labdát. Örjöng is újra az egész lelátó. Kis személyes világomban: a virtualitás teljes túlhatalma. Lassan mintha magam is kezdeném elveszteni reális létezésemet. Egy
magyarországi folyóiratban közölt írás kezdő mondatai. A Korunk megtisztelő felkérése: írjak májusi számukba a virtuális világ kéváház-kultúrája témájában konferenciánkról, könyvvbemutatónkról. Kedvemre valóbbat nem is ajánlhattak volna! |
(febr.19.): |
A dolgok kellemesen alakulnak Még
talán nem írtam arról, hogy kéziratot kért tőlem a Kriterion. Kedves
levelet kaptam vezető emberüktől, olvasta regényrészletemet a Korunkban,
esetleg kiadnák. Jeleztem, hogy elvben az a kézirat lekötve a legutóbbi
könyveimet is gondozó pécsi kiadónál, ám igazgatója (Szirtes Gábor,
akivel nagyon jó barátságba kerültünk az elmúlt évek során) legutóbb
nem túl biztatóan beszélt a lehetőségekről, mondván, hogy sok a szerző,
kevés a fóka, meg kellene célozni a határon túli könyvkiadói pénzkeretet,
és jó lenne kárpátaljai társkiadót bevonni a dologba. Ez engem kicsit
lelombozott, mert ha valamiről, hát arról hallani sem akarok, hogy a
könyvem környékén kárpátaljai kiadó akár csak megforduljon, nemhogy
társkiadóként közreműködjön. Ezért most a Kriterion ajánlatán kapva
kaptam (volna) - de persze előbb levél Pécsre, a Pro Pannoniának, hogy
mi a helyzet... Pár napra rá Gábor levele: meglepődött a felvetésemen,
hogy esetleg máshová, hiszen érvényes előszerződésünk van, ki akarja
adni a regényt, de persze ennek előfeltétele a sikeres pályázás. Hát...
ha nem járt volna már meg ez a regény néhány kiadót és pályázati fordulót,
akkor bizakodóbb lennék - igaz, hogy ez már egy teljesen átdolgozott
szöveg (lesz). No, de a dolgok mégis kellemesen alakulnak, mert a Kriterion
nem ragaszkodik a regényhez; ajánlottam egy esszékötetet. Küldjem! Kedvező fejlemény az is, hogy az ÉStől elutasított Bodor-összefoglaló végül a Népszava hét végi mellékletében fog megjelenni; persze nem tudni, melyik hét végén... No és szépen alakulgat a virtuális könyvbemutató ügye is! |
(febr.17.) |
Lábunkat betenni az ajtórésbe Mégsem közli az ÉS a konferenciánkról készült összefoglalót, kapom az értesítést a szerzőtől, Bodor Bélától. Ami persze nem olyan nagy baj, de egy picit jellemzőnek tartom... Nem éppen erről szólt a tanácskozásunk? Hát, úgy látszik, most sem siekrült a lábunkat betenni az ajtórésbe... Ma egész nap jazz szólt nálam, a rádiót csak a reggeli hírekre kapcsoltam be. Hogy miket találtam a saját lemezgyűjteményemben! 2-3 Armstrong, Fitzgerald, Lionel Hampton, Ellington, „A szovjet dzsessz kezdetei”, most meg éppen Zbigniew Namisłowski... A statisztikai figyelőim szerint van egy új, visszatérő ungvári olvasója honlapomnak. Az ungvári magyar főkonzulátus szerveréről csatlakozik... |
(febr.16.): |
Hosszú lemezjátszónélküliség után Újra
van lemezjátszóm! Újra le tudom forgatni azt a kb. 200 bakelit korongot,
amelynek javát még kamasz-, majd legénykoromban vásároltam össze Unváron,
Kijevben, Budapesten, Moszkvában, a Krímen, mindenütt, ahol megfordultam
és volt módom lemezes üzletbe bekukkantani. Két legnagyobb portyázó
helyem Pesten a Csehszlovák Kultúra Háza (a Károly, akkori Tanács körúton)
és méginkább a Lengyel Kultúra Háza (az Andrássyn, akkor Népköztársaság
útján). Utóbbi helyről legalább 30 lemezem származik, lengyel jazz,
jazz-rock, blues (pl. SBB) és, na most fel kellene állni, megnézni,
hogyan írják helyesen a nevet: Czeslaw Niemen, atya ég, 20 éve ki nem
mondtam, le nem írtam ezt a nevet, pedig akkoriban jobban ismertem,
többet hallgattam, mint Zoránt és Koncz Zsuzsát együttvéve. Orosz jazz
is van bőven, Alexej Kozlov és az Arsenal pl. De megvan az összes (!)
Omega, Illés+Fonográf, LGT a két utolsót kivéve. Generálok, Skorpiók,
Piramisok, Bergendik... És pár tucatnyi klasszikus is, főleg barokkok,
de akad pár modern, Sosztakovics, sőt, Pendereczki is. Egészen lázba
jöttem attól, hogy ezeket most a hosszú lemezjátszónélküliség után újra
meghallgathatom. Estére Gergely Tamástól a tágnapi cáfolat után szerkesztői expozéjának a szövege is megérkezett; igazán remek! Virtuálisan koccintottunk is rá! |
(febr.14.): |
A posztcopyright kultúra egyik kezdőpontja? Napokig csak csordogálnak az esmények, aztán meg minden hirtelen és egyszerre felpörög. Még alig tudtam napirendre térni afölött, hogy a Kriterion kéri a regényem (Szembesülés) kéziratát. Ez ugyan e percben még le van kötve az utóbbi könyveimet gondozó pécsi Pro Pannoniánál, de az igazgatója legutóbb nem nyilatkozott valami biztatóan a kiadási lehetőségeket illetően. Most írtam neki, rákérdeztem, számíthatok-e valamire. Mert ha nem, adom a Kriterionnak. (Komikus adalék: a regény nincsen teljesen készen, pedig gyakorlatilag 13 éve írom; kétszer már befejeztem, megjárt két kiadót, most van a harmadiknál - de nyáron elkezdtem újraírni, és még lenne vele munkám; de Kolozsvárról szűk hónap határidőt kaptam csak.) Bármilyen
kedvező fejlemény, ez mégsem tud most annyira foglalkoztatni, mint a
virtuális könyvbemutató előkészületei, közelgő időpontja. Ma KÉT NAGY
EMBERt nyertem meg a résztvételre. Hosszan tűnődtem, hogy nevüket eláruljam-e
már most, vagy mindenki az épp egy hét múlva szétküldendő meghívó révén
értesüljön róla. Végül az utóbbi mellett döntöttem. Szó se róla, hízeleg
a hiúságomnak, hogy ilyen kaliberű személyiségek várhatók a premierre,
épp ezért picit körvonalazom kilétüket. Egyikük az internetes világ
egyik legismertebb magyar szekértője, aki filozófiai, esztétikai, történelmi
aspektusból vizsgálja a világhálót és hatását, a szövegek szabad terjedését
és létezésük új dimenzióit. Több könyvet is írt erről. Levelében nem
kevesebbet állított, mint azt, hogy a könyvbemutatónk „a posztcopyright
kultúra egyik kezdőpontja lehet”. A másik súlyos egyéniség maga is őskomputeres,
ősinternetes alkotó, legélesebb tollú publicistáink egyike, aki a dolgokat
mindig metafizikai beágyazottságukban vizsgálja. Ő meg arról írt, hogy
a virtuális könyvbemutatón bármilyen faktuális gesztus csakis mint „a
szemléletben tükröződő eventualitás” értelmezhető. Milyen igaz! |
(febr.12.): |
Válaszok 3 ismeretlen kérdésre Érik
az embert meglepetések. Keresgélek a neten, próbálok utánanézni annak,
amit Rollay Dák Béla interjújában olvastam (LÁSD
ITT), közben más keresőrendszereket is kipróbálok, nem-magyarokat
is, az AltaVistát például, aztán a keresőkérdéseket variálom, és már
nem is tudom, honnan hová jutva megtalálom egy ismeretlen szövegemet.
Mi a szösz? Lehívom. Egy rettentő rossz fotóm, mellette szöveg, alant
facsimile aláírásom. Olvasom az írást. Esküszöm, hogy nem emlékszem
rá. De az enyém, felismerem magam benne. Három kérdésre adott válaszom.
Ám hol vannak a kérdések? Ki tette fel őket? Lépdelek előre-hátra (vesztemre,
csupa kárpátaljai anyag), aztán rájövök. Egy 4 évvel ezelőtti folyóiratpublikáció.
Egy későbbi esszémben egyszer ezen a tucatnyi versen is ki tudtam mutatni
a „kárpátaljaiság” bizonyos ismérveit. Igen, ezek azok a versek! De
hogy ezekkel egy számban jelentek meg az én válaszaim a sehol nem található
3 kérdésre? |
(febr.9.): |
Éva intuíciói - és más egyebek Néha
már-már ijesztőek Éva intuíciói. Napok óta dolgozik a „küldj egy pompéryt”
megírásán (Gergely Tamás PERFORÁL-projectje), amelynek múzsa-szövege
Pompéry Judit kis glosszája: leánya, Zsófi, elvesztette az okmányait,
és megállapította, hogy akinek nincsenek papírjai, az nem is létezik.
Éva elkezdte írni a maga mininovelláját: az elvesztett dokumentumokról
az jutott eszébe, hogy rutinvizsgálatok idején (jogosítvány megszerzéséhez,
stb.) a klinikán időnként nem találják a régi kórlapját, és folyton
újnak képzelve felfedezik tüdején a már 20 éve elmeszesített gócot.
Az egészből tüdőbetegségének kis abszurdja kezd kikerekedni. Ahogy szaporodnak
a mondatok, egyszer csak szükségét érzi, hogy valami elmés mottót válasszon
írása fölé. Átmegy a másik szobába, ahol a verseskötetek állnak (dolgozószoba:
szakkönyvek; Csönge szobája: próza; Kolos szobája: versek, képzőművészet
- no, nem minha ez ivadékaink lelkülete szerinti elosztás lenne), és
valami alig követhető belső asszociációktól indíttatva leveszi a polcról
Christian Morgenstern Akasztófa-énekekjét. Belelapoz. Naná,
hogy az egyik versben (pedig kis rövid kötetke, zsebkönyv) felfedezi
Pompéry lányának a nevét: Zsófi. Ki is emel pár sort mottónak. A könyvben
ott a költő életrajza. Kiderül, hogy tüdőbeteg volt... Ezen már picit
csodálkozik. Olvassa tovább az életrajzot: legtermékenyebb korszakában,
amikor ezeket a remek abszurdokat kezdte írni, Berlinben élt - mint
ahogy Pompéryék is. Ilyenek ezek a nők.
Bezzeg a férfiak! Még a nyilvánvalót se akarják megérteni. Ma a 10. költő (Jan Twardowski) verseinek beszerkesztésével végét ért a kortárs lengyel költészetet bemutató sorozat. (LÁSD) Kicsit elhúzódott. Annak örülök, hogy a költők számát 6-ról felemeltük 10-re, de talán nem túl szerencsés, hogy így a sorozat átívelt a virtuális konferencián és most az új virtuális akcióba is beleért. Félek, megosztotta a figyelmet. Bár ki tudja: még az is lehet, hogy erősítették egymást. Már folynak az ősszel esedékes székesfehérvári határon túli irodalmi hét előkészületei. A napokban leveleket váltottam a rendezvény motoremberével, Aratónival. Sajnálja, hogy - úgy fest - az idén távolmaradok, érzem, nem győzik meg az érveim; sem az, hogy ősszel már vízum kell az utazáshoz; sem az, hogy nem tartom szerencsésnek, ha mindig ugyanazok a pofák szerepelnek; sem az, hogy ezt az egész „határon túli” tematikát szeretném a magam részéről lezárni. Kérdezte, volna-e téma-ajánlatom; én meg gondoltam egy merészet és megadtam egy internetes téma-címet, több alcím-lehetőséggel. Tóninak nagyon tetszett. Írtam, ha sikerül ezt kitűzetni az egyhetes rendezvénysorozat témájául, akkor ott a helyem! (Máskülünben hogy is vesznék újra össze Szakolczayval?!) Amire már egyáltalán nem számítottam: pontosan fél év hallgatás után (!) „válaszolt” annak a szervezetnek az elnöke, amelynek webmesterként a nyáron elkészítettem a honlapját. A munka folytatását helyezi kilátásba, anélkül, hogy augusztus 8-án kelt és elküldött levelem konkrét felvetéseire válaszolna, anélkül, hogy az ott megfogalmazott feltételeimet (pl. írásbeli megállapodás megléte) teljesíteni óhajtaná. Hát lehet így is kommunikálni. Csak minek. |
(febr.7.): |
Túl kecsegtető ez az összehasonlítás Miután a Gergely Tamásnak adott interjúban (több helyen is megjelent, lásd ITT IS) már elárultam, hogy mi a következő projectem, tegnap sok száz címre szét is küldtem a virtuális könyvek bemutatójáról szóló első közleményt. Kaptam értő és értetlen reagálásokat egyaránt. Közben folyik a 22-én esedékes bemutató előkészülete, lassan körvonalazódik, kik lesznek a résztvevők. Már érkeztek jelzések a könyv várható utóéletével kapcsolatban is. Ugyancsak tegnap: egy kolozsvári könyves kolléga megkeresése: könyvbemutatókat (sajnos nem virtuálisakat!) jönnének tartani Kaljára, nem tudnék-e a szervezésben segíteni. Mindig csodálkozom, hogy mért hozzám fordulnak, és miért nem a nagy apparátussal, szervező titkárokkal és ráérő titkárnőkkel, székházakkal és irodákkal rendelkező magyarságintézményeket keresik meg. Megírtam, hogy magam már nemcsak hogy nem szervezek semmilyen rendezvényt, hanem részt sem veszek rajtuk, kivunultam a kaljai kulturális életből. Forduljon talán azokhoz, akik miatt én kivonultam... De pár címet megadhatok. Ma kedves levelet írt, én hosszan, őszintén válaszoltam. Kíváncsi vagyok, hogy az álatalam megadott 7-8 címről kap-e legalább egyetlen pozitív választ. (Alighogy ezt a pár sort megírtam, újabb levél a kollégától, ugyanolyan őszinte, mint az enyém. Nagyon jól érti a problémámat, vannak hasonló tapasztalatai... Kiderül, hogy ő is dolgozott tankönyvkiadóban, hogy Szegeden PhD-zett, és levelezik TGM-mel. No, tessék, egy újabb barátság lehetősége!)
Korábban érkezett, de a már nem használt címemre, így csak ma olvastam
Peggy levelét, amelyben kifogásolja egyik alábbi (febr. 2) jegyzetemet.
Azt írja, hogy ez a rejtjelezés nem tetszik neki, és rossz emlékezetű
időket idéz. Meg azt is, hogy alpári. Kértem, írná meg konkrétan, mire
gondol, mert én alpárit semmit nem találtam benne. És mellékeltem azt
a másik levelet is, amelyet e tárgyban a Szovremennyik szerkesztőjének
írtam (de nem válaszolt rá); szövege nagyjából az, mint a naplójegyzeté,
de a „rejtjelezett” nevek helyett persze a valódiak szerepelnek benn.
Peggy, akit egyébként szerkesztői kvalitásai miatt roppant tisztelek
(esszékötetemről anno egydül ő írt kritikus hangnemű, de méltó recenziót,
egyébként éppen a Szovremennyikbe), mellébeszélő levélben reagált erre.
Hogy rosszul van a sok cikizéstől. Miért nem stílust elemzek (ha jól
értettem). Megint kérdeznem kellett, mi a cikizés abban, ha tényekkel
cáfolok hamis állítást. Stíluselemzésnek meg volt tanulmányom az Új
Holnapban. A kérdéseimre megint nem válaszolt, de belekötött a Szovremennyik
szóba, ezt kénytelen vagyok idézni: „szovremennyik?
- mi az? valami bolsevik tahóság? moszkovita ügynökség? III/III? KGB?
Cseka?” |
(febr.5.): |
Miért ez a sietség? Kolos felmondja az Igaz Szónál a webmesteri állását. A történet eléggé hosszú, nem részletezem, főleg, hogy bizonyíthatatlan állításokra kellene ragadtatnom magamat, és ezzel személyiségi jogokat sértenék (ah, ah, mintha máskor ez egyáltalán nem zavarna...). A dolog lényege bizonyos személyes ellentétek kiéleződése. Ma azt mondtam neki, kitartóbb nálam, én csupán másfél évig bírtam cérnával valamikor 88-89-ben, Behun és Szabó idején. Megjött a Nyelvünk és Kultúránk friss száma. Nézem, hát benne vannak a kárpátaljai kultúra-napi eseményekről a beszámolók. Csodálkozom, hiszen két hét átfutási idő egy folyóiratnál... Aztán hangosan koppan a tantusz: a beszámoló a tavalyi eseményekről szól. A friss szám ugyanis a 2002/4-es, azaz július-augusztusi. Ez azt jelenti, hogy még két szám hátra van a tavalyi évfolyamból. Miért ez a sietség?... |
(febr.2.): |
Ennyit a szilenciumról Most
akkor megint olyasmi, amivel tudom, hogy nem kellene foglalkoznom -
mert nem érdemes. És mert nem az én dolgom. És mert elhatároztam, hogy
a legutóbbi publikációimmal és a konferencia lezárásával ezt az egész
témakört hanyagolni fogom. De hát az ember olvas valamit, és amit olvas,
az elkezdi csípni a szemét. Úgyhogy mégis - de azért úgy, hogy mégse!
Ez Sóváli Bánfi Lázár költői életművének EGYHARMADA. Közte számos emblematikus, meghatározó verse. És aki versei születésének a gyakoriságát ismeri (átlagosan évi 2 opusz), tudhatja, hogy a fenti 7 esztendő alatt publikált 25 mű mit jelent. Hozzáteszem még, hogy ezzel párhuzamosan Lázárnak népköltészeti sorozata is ment a lapban: ezek a napilap jellegéhez képest nagy terjedelmú, eredeti gyűjtött anyaggal illusztrált tanulmányok voltak. Sorozatként megjelenő 7 terjedelmes közleményről van szó! A dátumok. 1982. jún. 5., 83. márc. 19., 83. júl. 23., 84. máj. 26, 84. nov. 24., 85. márc 23., 87. jan 24. Ennyit a szilenciumról. Ugyanígy nem igaz az a megállapítás sem, miszerint Sóváli Bánfi Lázár ez idő tájt csak a beavatottak által ismert és elismert költő lett volna, és csak a spártai rezsim bukása után tett volna szert ismertségre szülőföldjén. Épp az ellenkezője igaz, Lázár a két legnépszerűbb költő egyike volt már akkor is! A harmadik súlyos ferdítés: a szerző szerint költőnk a kilencvenes években részesült a Kilencek díjában. NEM! 1983-ban. Ez az adat minden élatrajzában, lexikonokban, antológiákban szerepel. Ezek után elhihetek-e egyetlen sort is abból, amit a költészetéről ír? |
(febr.1.): |
3 hét múlva indul az új project Délelőtt Jóska barátunk látogatása, majd a dzsessz-rajongó asztalos érkezése. Kolos a könyvtárban akadt vele össze, és nagyon csodálkoztak mindketten, Kolos nem gondolta, hogy kívülem más is szereti ezt a műfajt, Sándor mester pedig, saját bevallása szerint, még nem látott élő dzsessz-rajongót. Nem is késlekedtünk megismerkedni és CD-t cserélni egymással. Így hát most újabb 70 órányi (!) anyag került birtokomba, Keith Jarrett, Diana Krall és egyebek. A délutánom egy interjú válaszainak a megfogalmazásával telt; ha majd megjelent a „célhelyen”, felteszem a Penzumba is. Bodor Béla beteg, késik a szövege, pedig már szeretném lezárni a konferenciát. Hiszen 3 hét múlva indul az új project. |